Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

torsdag den 27. november 2014

Forfatterinterview med Anja Christensen - skriver også under pseudonymet Sofia Love


Udgivelser:
Stressfri - 3 Enkle Trin
Nytårsønsket (på engelsk The New Year's Wish)
En Uventet Julegave
Frigjort
Sydlandske Nætter (Kreta, Barcelona, Mallorca, Nice)
Intro til sociale medier for forfattere + selvudgivere


Jeg skriver om kærlighed når det handler om skønlitteratur. Om seksuelle gnister, flirt, følelsesmæssige forviklinger og livet, som aldrig arter sig som man havde planlagt. Genremæssigt befinder vi os et sted mellem erotik, chick-lit og Harlequin-bøger. Når jeg ellers skriver, elsker jeg at lave guides og selvhjælpsbøger, om ting jeg selv har bakset med og har fundet nogle værktøjer jeg gerne vil dele med andre, både skrive-mæssige værktøjer og emotionelle værktøjer, som eks. i min første bog, som handler om stress.


- Hvordan redigerer du dine historier, får du hjælp til det, eller har du selv lært håndværket (på den hårde måde)?

Jeg redigerer de første mange udkast selv, dernæst kaster jeg manuskriptet i hænderne på mine betalæsere og freelance redaktører. Man kan nå et godt stykke vej selv, men man er nødt til at have andre øjne på, der vil altid være blinde vinkler, som at man bøjer et ord forkert, fordi det er sådan man taler der hvor er fra, eller stavefejl, grammatiske fejl, gentagelser og lignende. Men jeg starter selv med at luge så meget som jegs elv kan finde.

- Hvornår begyndte du at skrive, og var du åben omkring det, eller holdt du det for dig selv, indtil du f. eks. var udgivet?

Jeg har skrevet på den ene eller den anden måde, lige siden jeg kunne. Små historier, digte, sangtekster, dagbog, lange breve, fanfiction, blogs i mange år, artikler til et onlinemagasin og til sidst: Bøger. Jeg begyndte først at dele at jeg skrev historier med folk et par år, før jeg udgav. Jeg fortalte det til min mand og nogle få veninder, men ellers er det noget jeg har holdt for mig selv.

- Hvordan reagerede dine omgivelser på, at du gerne ville skrive, var de støttende, fordømmende, ligeglade, fandt de det underligt eller var det i orden, at du gerne ville forfølge dine drømme?

Det er meget blandet. Min mand er meget støttende omkring det, og til trods for, at hun siger man ikke kan leve af det, så hujer og hepper min mor også på sidelinjen. Jeg har lagt mærke til at det egentlig tit handler om hvorvidt personen selv tør gå efter sine drømme, eller er kreativt mindet, om de er støttende eller ej. Og så har jeg lært at det vigtigste er om jeg selv støtter mig i det. jeg er den der skal skrive, så det er allervigtigst at jeg selv tror på mine evner.

- Hvordan er din arbejdsrutine, er du systematisk, holder en lige linje, arbejder i et vist antal timer for så at holde pause, eller arbejder du, når inspirationen rammer dig?

Jeg er en dimser! Jeg skriver lidt, rejser mig og åbner havedøren og trækker lidt frisk luft. Skriver lidt, rejser mig og laver noget at spise, ordner vasketøj, ringer til min mor, går på Facebook, blogger, surfer på internettet og tusinde andre ting.
Jeg skriver bedst sådan. Men der er en slags systematik gemt i det et sted, i måden jeg går til teksten og idéen på. Men rent fysisk har jeg brug for at dimse til og fra computeren. Jeg arbejder nemmest når jeg er inspireret, men det kan sagtens være at jeg skriver noget der er bedre, en dag hvor jeg tvinger mig selv igennem det.




- Skriver du fra start til slut, eller springer du fra den ene scene til den anden, for derefter at binde det hele sammen?

Jeg skriver som regel fra start til slut, men jeg har nogle scener, som er startinspirationen, som skal flettes ind i. Nogle gange holder jeg dem i mit hoved, andre gange skriver jeg dem ned og finder dem frem, når det er tid til at væve dem sammen med resten af historien.

- Hvordan var det, da din første bog kom på gaden, og hvordan var det med bog nr. 2?

En mærkelig følelse. Men en god følelse! Det bliver federe for hver gang, det føles mere og mere "rigtigt" at jeg er sådan en der udgiver bøger!

- Hvordan prioriterer du hverdagen og skrivningen, hvordan får du det til at hænge sammen? 

Jeg skriver helst om formiddagen, og nogle gange om aftenen, når jeg ikke kan få min skrivetid, så bliver jeg irriteret og frustreret. Det er vigtigt for mig at der er ro og rum og tid, ikke mindst.

- Har du fået gode råd af andre undervejs, søgt hjælp og støtte på f.eks. nettet?

Ja, jeg har fået et godt netværk på nettet, Facebook er stedet jeg sparrer med andre, enten i forfattergrupperne eller via private beskeder med de forfattere og selvudgivere, jeg har mødt på min vej. Jeg kan især anbefale Forfatterchat & debat og Selvudgivernetværket.

- Har du et specielt arbejdsrum/sted eller skriver du i stuen, på en cafe eller biblioteket?

Nu skriver jeg på mit lille kontor, som er mit yndlingsrum i huset. Før var vores skrivebord i stuen, da vi boede i en lillebitte lejlighed. Det er dejligt at kunne lukke døren. Biblioteket kan også bruges i en snæver vending, men caféer og lignende er alt for støjende. Jeg har brug for stilhed når jeg skriver.



- Hvad synes du om bøger, der handler om at skrive, har du nogensinde selv læst en?

Jeg har læst et par stykker, men der findes så mange der ser spændende ud, at jeg har trukket en grænse. Ellers ville jeg nok komme til at bruge al min tid på at læse om hvordan man skriver, i stedet for at skrive. Den allerbedste jeg har læst er af Stephen King, på trods af at jeg aldrig har læst hans bøger. Men han er jo meget succesfuld og hans bog var rigtig god og jeg tænker tit på nogle af de råd han giver i den.

- Hvilket forhold har du til dine personer, vandrer de rundt i stuen sammen med dig, eller foregår det mere på et tankemæssigt plan? Hvordan kommer du på dem? 

Heldigvis er det kun husspøgelserne der vandrer i stuerne sammen med mig! Spøg til side, så nej - de er i mine tanker. Men jeg kender dem som jeg kender mine venner. De kan komme til mig på mange måder. Nogle gange har de en flig af mig og udvikler sig så til at være helt anderledes end mig selv. Andre gange er de inspireret af andre mennesker og udvikler sig derfra. Mest af alt udvikler de sig på baggrund af min forestilling om hvordan andre mennesker er, uden at jeg egentlig kender dem.

- Hvor finder du din inspiration og research, informationssøger du på Google, eller læser du fagbøger, opsøger du relevante mennesker, som måske arbejder med det, som du gerne vil vide noget om?

Alle de ovennævnte ting! Google er god til at finde ud af ting som eksempelvis geografiske forhold eller kultur-ting, som man skal bruge her og nu. Jeg kan godt finde på at låne bøger og gå i dybden med et emne, fordi jeg vil ind under huden på mine karakterer. Jeg har således en noget mærkelig lånehistorik på biblioteket. Hvis eks. en af mine karakterer arbejder med noget jeg intet ved om, eks. er arkitekt eller landskabsarkitekt, så låner jeg nogle bøger om det. Min inspiration opstår ud fra ting jeg selv oplever, læser, ser film om, et brudstykke af en samtale i Netto, eller i toget. Nogle gange en sangtekst eller en musikvideo, som giver min fantasi frit løb.

- Hvordan tager du noter? Har du altid en notesbog i tasken, en diktafon, bruger du mobiltelefonen. sniger du dig lige væk, hvis der dukker noget op, som du bare skal have griflet ned, eller kan du holde det hele i hovedet?

Jeg bruger min mobiltelefon, men har også en lille blok og en kuglepen i min taske. Jeg tager ikke så mange noter som jeg måske burde, for jeg glemmer at trevle alle de små bøger med idéer igennem senere. Jeg brygger hellere videre på idéen i mine tanker, ind til jeg har en scene som giver en følelse, så husker jeg senere følelsen og scenen og skriver ned og tager den derfra.

I dag kan en forfatter gå mange veje. Der er forlagsvejen, de små forlag, selvudgivervejen, oprette eget mikroforlag eller man kan være en hybrid af ovenstående. Hvordan har du valgt at din bog/bøger? Og hvorfor var lige netop den vej den rette for dig?

Jeg har valgt selvudgivervejen og lige nu er det det rigtige for mig. Jeg var selvstændig før og så lå det som det naturlige at vælge. Måske vælger jeg hybrid eller forlagsvejen senere, men lige nu kan jeg godt lide at bestemme selv.



- Hvilke bøger/genre læser du selv. Er du mest til din egen genre, og fortrækker derfor også den som frivillig afslapningslæsning, eller er der også andre genre, som du er fan af?

Jeg læser romantiske dramaer, chick-lit og historiske romaner allermest. Jeg kan også godt lide erotik og fantasybøger. Jeg skriver erotik og romantiske dramaer og har idéen liggende til en fantasy-roman. Jeg kunne ikke finde på at skrive en krimi, det ville jeg ikke egne mig til, jeg er bedst til krimi på tv, ikke så meget i bogformat.

- Har du en yndlingsbog, og hvorfor har du lige netop valgt den? Er det historien, skrivemåden, persongalleriet eller noget helt tredje?


Jeg kan ikke vælge en bog ud. Jeg er glad for Elizabeth Gilberts, Spis, Bed, Elsk - både for hendes stemme og for de reflektioner hun gør sig. Jeg har for nyligt læst Sommernattens Hemmeligheder af Lisa Kleypas, og den sidder stadig under huden på mig, jeg fik lyst til at være lidt længere i den verden hun har skabt. Alt af Sophie Kinsella er jeg vild med, generelt er hun og hendes irske med-søstre som eks. Sinéad Moriarty og Marian Keyes, geniale til at skrive personer der er levende og ofte får mig til at grine højt. Twilight er jeg også vild med og Crossfire-serien. Det handler mindst lige så meget om persongalleriet og miljøet for mig, som selve historien, når jeg bliver forelsket i en bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar