Indholdet på xanadues-imagination

Velkommen til min blog. Jeg anmelder bøger og laver blogpost om nærmest alt, der vedrører det at være forfatter. Jeg er nemlig lidt af en nørd på det område ;-)

Så derfor må jeg også lige skrive en advarsel. Jeg er ikke god til at fatte mig i korthed. Mine blogindlæg vil ofte være lange romaner, men for at skåne dem, som ikke har lyst til at læse meget lange indspark, så har jeg besluttet mig for at starte hvert blogindlæg med en konklusion.

Efter konklusionen kan jeg så komme med den lange historie. Det er da et kompromis, i hvert fald et, som jeg selv kan gå med til og det her er jo min blog.

Med den nye datalovgivning skal jeg oplyse følgende. Google gør det vist automatisk, men da jeg absolut ikke har nogen flair for det computertekniske, så har jeg sat det ind her med links og det hele.

Cookie og privatlivspolitik

Introduktion
Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Jeg har kopiret denne vejledning fra følgende adresse, hvilket der er givet tilladelse til; http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/

Du kan også læse mere hos datatilsynet;
https://www.datatilsynet.dk/media/6559/generel-informationspjece-om-databeskyttelsesforordningen.pdf

fredag den 14. oktober 2016

#Blogsomskrivning

Det er ved at være længe siden, at jeg har siddet her foran computeren og bare læst diverse blogindlæg omkring det at skrive. Det er ellers en af mine helt store lidenskaber - hvilket sikkert er et meget fint ord at bruge, men sådan er det. Nu er mit forfatterindekontor på plads, så omgivet af min bogsamling (bestående af omkring 400 titler i fysisk form), mine noter, minder, mine gallerihylder med citater fra andre forfattere, mit selvtegnede logo - ja så er det ved at være tid til at tage hul på at læse op omkring alt det, som er sket indenfor skrivningen, forfatternes tanker osv.

Jeg har fundet nogle blogindlæg, som fangede mig og det er dem, som jeg vil linke til her. Håber, at du derude vil nyde dem, lige så meget som jeg har gjort.

Den første blogpost er skrevet af forfatteren Mads-Peder Winther Søby.

Han har efter en dårlig anmeldelse sat sig ned og gjort status over sit forfatterskab. Det har ført til en del tanker omkring hvorfor han skriver. Hvorfor han har valgt at blive selvudgiver, lidt om lektørudtalelser. Det der gør hans blogpost god er, at det kan mærkes, hvor meget skrivningen betyder for ham. Det handler ikke om ego, branding af forfatternavnet - nej det handler i alt sin enkelthed om kærligheden til at skrive.


Den næste blogpost omhandler forfatteren Dorte Hummelshøj Jakobsen.
Hun udgiver sine krimier på familieforlaget Candied Crime og i dette interview fortæller hun om sit forfatterskab. Det er god læsning og især hendes holdning tilskriveblokering fik mig da lige til at tænke en ekstra gang, for hun har jo ret, når hun siger; "så snart man ikke føler sig skræmt af opgaven, glider det meget bedre." Men læs og døm selv. Der er nogle kloge tips i dette interview.


Gittemie Eriksen har skrevet en interessant post omkring det at skulle sælge bøger.

Den er ikke så lang, men til gengæld er budskabet faktisk meget klart og i disse tider med brandig og vigtigheden af at være tilstede på de sociale medier, slår Gittemie ned på nogle særdeles vigtige vinkler at se det med at skulle reklamere og sælge sin bog og sit forfatterskab. Det var faktisk ret god læsning og en meget fin vinkel at sætte på.


Hvad skriver du så? Uha jeg tror mange forfattere har fået det spørgsmål og så er deres hjerne gået i sort eller blevet overfylt med urelevante tanker og frygten for at kede personen, der stillede spørgsmålet. Jeg har selv fået spørgsmålet, men det tog mig så lang tid at svare, at de to (meget ekstroverte pesoner) allerede var gået videre med et andet emne, da jeg følte mig i stand til at give et ærlig og åbenhjertigt korrekt svar.

Derfor vil jeg da helt klart afprøve Bjarkes råd om at lave et Pitch til hver af mine udgivelser. Læs selv, formlen er faktisk ret godt beskrevet.

Er du typen, som altid mangler et bogmæke og ikke vil lave æselører/monsterører i bøgerne? Ja så faldt jeg lige over denne super søde ide med at lave bogmærker. Det kunne jo også give boggaven et personligt tvist, hvis der var lagt sådan et bogmærke ved.


Det var alt for denne gang. Håber at det har kunnet bruges. Jeg har i hvert fald nyt at sidde her på forfatterindekontoret og beskæftiget mig med at lave dette blogindlæg og bagefter - ja der skal jeg i gang med at skrive på den voksen fantasyhistorie, som har spøgt i mit hoved i over et år nu. Heldigvis er hpéren i denne fortælling mere tålmodig end mange af de andre hpére i mine bøger. Chiaki ( hpéren i min første udgivelse; Tristan og Chiaki - Virus) ville ikke have været nær så tålmodig og sikkert kommet med et par mere eller mindre velmente trusler, hvis jeg havde sat hende i venteposition ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar